2013. január 1., kedd

Sós kifli, virslis kifli és pizzás csiga
















Limara pékségén találtam múlt héten ezt a sós kifli receptet, azóta már kétszer sütöttem, összesen nyolc tepsivel, úgyhogy nálunk bevált J
Az eredeti recept „Turbó csokis kifli” címen szerepel, ebből fejlesztette tovább a „Turbó kifli sós változatban” verziót Limara. Ebből is látszik hogy jól variálható a tészta, én szilveszterre virslis kiflit és pizzás csigákat is készítettem belőle. 
Másfél adag tésztát dagasztottam be, 1/3 részéből sima sós kiflit, 1/3 részéből virslis kiflit, 1/3 részéből pedig pizzás csigát sütöttem. Az eredetihez képest kisebb kifliket formáltam, így gusztusos kis vendégváró falatkák kerekedtek belőle.

Hozzávalók:
- A tésztához:
  60 dkg liszt
  2 tk. só
  5 ek. olaj
  2 dl víz
  1,5 dl tej
  1 ek. cukor
  3 dkg élesztő
  10 dkg vaj
  1 tk só
  virsli, ketchup
- A pizzakrémhez:
  10 dkg sűrített paradicsom
  1 fej vöröshagyma
  1 gerezd fokhagyma
  3 ek. olívaolaj
  1,5 dl víz
  2 tk. szárított oregánó
  cukor
  só, bors

Elkészítés:
Először bedagasztom a tésztát:
Az élesztőt felfuttatom a langyos, cukros tejben.
A liszthez hozzáadom a sót, az olajat, a vizet és az élesztős tejet. Lágy tésztát dagasztok, majd meleg helyen fél óráig pihentetem.
Ez alatt elkeverem a szobahőmérsékletű vajat a teáskanálnyi sóval, ezt fogom majd két kinyújtott tésztalap közé kenni, hogy a kifli réteges legyen.
A pizzakrémet is elkészítem:
Az apróra vágott vöröshagymát az olívaolajon üvegesre pirítom, hozzáadom a zúzott fokhagymát is.
Belekeverem a paradicsompürét, sóval, borssal, oregánóval is cukorral ízesítem, óvatosan hozzáadom a vizet is. Addig főzöm, amíg sűrű szószt nem kapok, majd félrerakom hűlni.
Kinyújtom a tésztát:
A megkelt tésztát lisztezett deszkára borítom és nyolc részre osztom (ha nagyobb kifliket szeretnék 4 részre osztom).
Fogok egy tésztadarabot és olyan vékony kör alakra nyújtom, amennyire csak tudom. Vékonyan megkenem a sós vajjal és ráborítom az ugyanakkorára nyújtott másik tésztalapot, pizzavágóval vagy derelyevágóval 16 cikkre vágom. 
Feltekerem a cikkeket, és sütőpapírral bélelt tepsibe sorakoztatom a kifliket, ha nem sietünk túlságosan, még fél órát letakarva félrerakjuk kelni.  
A többi tésztalappal is megismételem ugyanezt.
A kiflik tetejét vízzel megkenem, és sóval, lenmaggal, szezámmaggal vagy köménymaggal megszórom.
Ha virslis változatot készítek:
A cikkek szélesebb végére pár csepp ketchupot cseppentek, és ráteszem a feldarabolt virslit, majd a tésztát feltekerem. A virsliket akkora darabokra kell vágni, hogy a kiflikbe még kényelmesen beleférjenek.
A pizzás csiga esetén: 
A tésztát kinyújtom kb. fél cm vastagra, megkenem a pizzás krémmel és feltekerem. Vizes késsel kb. 1 cm vastag szeleteket vágok, és sütőpapírral kibélelt tepsibe sorakoztatom a csigákat.
A csigákat nem kell vízzel megkenni, esetleg reszelt sajtot lehet a tetejére szórni.
A kifliket és a csigákat 200 fokra előmelegített sütőbe (gázsütő 3-4 fokozat) teszem, kb. 15-18 perc alatt szép pirosra sütöm.

2 megjegyzés: